Sala Doświadczania Świata czyli metoda Snoezelen

Sala doświadczania Świata

 Jest to pomieszczenie, w którym znajdują się różnorodne stymulatory zmysłów

zmysly

  • wzroku, słuchu, smaku, dotyku, węchu,

Jest to środowisko przyjaznej atmosfery, poczucia bezpieczeństwa, doświadczenia radości, relaksu jak również wsparcia rozwoju indywidualnego, terapii towarzyszącej lub pomocy w rehabilitacji dzieci i dorosłych.

Nasz sala wyposażona jest w następujący sprzęt;

  1. Domek lustrzany z wyposażeniem – to pomieszczenie, które daje efekt nieskończonej przestrzeni. Uczestnik przebywający w domku widzi zwielokrotnione własne odbicie. Ściany i sufit wyłożone są bezpiecznym lustrem akrylowym, powieksza ono pomieszczenie, odbija różnego rodzaju źródła światła: światłowody, kolumnę wodną. Podłoga pokryta jest miękkim materacem.
  1. Łóżko wodne z podstawą muzyczną – jest jednym z najważniejszych elementów wyposażenia Sali Doświadczania Świata. Podczas zajęć terapeutycznych osoba leżąca na łóżku odczuwa całym ciałem przemieszczanie się wody w materacu. Dodatkowe efekty można uzyskać poprzez uruchomienie aparatury dźwiękowej w podstawie łóżka. Dźwięki z radia (magnetofonu CD) w łóżku z podstawą muzyczną odpowiednio przetwarzane i wzmocnione, powodują drgania wody w materacu. 
  1. Kolumna wodna – pozwala na uzyskanie efektu terapeutycznego w zakresie dźwięku, dotyku i wzroku. Obudowa zabezpieczona jest miękką nakładką. Konstrukcja kolumny to rura wypełniona wodą destylowaną, z efektem wznoszących się pęcherzyków powietrza w łagodnie zmieniającym się kolorze wody. Umieszczenie kolorowych rybek absorbuje uwagę uczestnika zajęć. 
  1. Zestaw świetlno- dźwiękowy – urządzenie to posiada wiele funkcji użytkowych- łączy w sobie możliwość wpływu na zmysł wzroku, słuchu i dotyku. Składa się z dwóch elementów: chodnika świetlnego oraz ściany kurantów. 
  1. Basen z podświetlanymi piłeczkami – zabawa w basenie miedzy innymi “pływanie”, ” nurkowanie”- sprawia wielką radość. Kolorowe piłeczki przyciągają wzrok. Przeznaczony jest do prowadzenia aktywnej rehabilitacji w celu łagodzenia skutków urazu, a także w zabiegach fizjoterapeutycznych i ćwiczeniach wspomagających. 
  1. Tablica lustrzana z wężami UV – stosuje się przede wszystkim do śledzenia wzrokiem poruszających przedmiotów lub do podświetlenia różnych przedmiotów świecących w promieniach ultrafioletowych. Tablica lustrzana stymuluje percepcje wzrokową, pozwala na obserwacje własnej sylwetki, gestykulacji i mimiki.
  2. Wibropodest – jest to urządzenie terapeutyczne pozwalające angażować wzrok, słuch i ruch jednocześnie. Umożliwia on odbieranie bodźców całym ciałem. Na powierzchni można się położyć, usiąść lub chodzić – odczuwa się wibrację i drgania wywołane dźwiękiem. Podczas odtwarzania muzyki kolorowe pola świecą i drgają w jej rytm. 
  1. Kurtyna światłowodów – “ściana” światłowodów tworzy przestrzeń wydzieloną, a jednocześnie zintegrowaną z resztą sali doświadczania świata. 
  1. Kolumna świetlna – jest urządzeniem świetlno -dźwiękowym wyrabiającym umiejętność wykrywania zależności między głosem a wzrokiem. Siła głosu wydanego jest ściśle związana z ilością świecenia kolorowych progów urządzenia w kolejności od dołu do góry. Zmiana czułości pozwala dowolnie przystosować w zależności od siły głosu dziecka. 
  1. Prysznic świetlny – jest wykorzystywany jako urządzenie uspakajające oraz skupiające uwagę. Przedmioty reagujące na światło UV, widoczna w ciemnościach zapewniają duży kontrast widzianych bodźców. 
  1. Wiązki światłowodów – stosowane są do stymulacji polisensorycznej. Sterowanie funkcjami źródła światła. 
  1. Gwieździste niebo sterowane pilotem – gwieździste niebo, pozwala uzyskać niepowtarzalne efekty świetlne, większe zróżnicowanie oferty stymulacji polisensorycznej, wzbogaca scenariusz zajęć. 
  1. Tapeta UV – podnosi poziom orientacji w wybranym otoczeniu, służy do stymulacji wzroku, ćwiczeniu obserwacji i identyfikacji różnych przestrzeni. Umożliwia zaprojektowanie wnętrza w zależności od potrzeb i gustu. Podświetlając tapetę reflektorem intensyfikujemy obraz oraz uzyskujemy trójwymiarowość. 
  1. Projektory – obrazy z projektorów kreują magiczny, niezwykły świat uczestników zajęć sali doświadczania świata. 
  1. Kula lustrzana – obroty kuli lustrzanej powodują, że po suficie, ścianach czy podłodze powoli poruszają się punkty świetlne tzw. ” zajączki”,” króliczki”. Podświetlając reflektorem z kolorową tarczą zmieniają również barwę. 

Ruch, światło, dźwięk, ruchome obrazy, żywe kolory to klucz do rzeczywistego świata.

Sala Doświadczania Śwata